Прочитавши цю статтю, Ви дізнаєтеся як допомогти своїй дитині вимовляти звук [Р], коли починати вчити його вимовляти, дізнаєтеся які бувають причини і які існують ефективні способи усунення цієї проблеми без логопеда

Зміст

  1. Причини не вимовляння літери Р
  2. Як поставити звук [Р] без логопедичного втручання
  3. Вправи на запуск звуку [Р]
  4. Як провести автоматизацію звуку [Р]

Причини не вимовляння літери Р

Ви пам'ятаєте, коли Ваш малюк сказав перше слово? Коли почав говорити словами? Як Ви були раді в ці хвилини? Всі ці моменти пролетіли у кожного в різний час.

І ось Вашій дитині скоро 5 років. Ви розумієте, що вже необхідно формувати дикцію і поліпшити мову.

Усім дорослим відомо, що найважчим є звук [Р].

Пам'ятайте нас в школі вчили, що букви ми читаємо і пишемо, а звуки - говоримо і чуємо?

Ось в цьому весь секрет успіху - чуємо! Значить можемо повторити! Чим раніше почнемо - тим краще будемо вміти.

Повірте, не варто відставляти навчання до 5-6 років, а краще щодня в захоплюючій грі вчити дитину правильній вимові.

логопедические_занятия_дома.jpg

Пам'ятайте!

Не треба чекати, коли Ваш малюк почне вивчати букви, а регулярно тренуйте його м'язи гортані і язичка. Тільки щоденні тренування артикуляційного блоку допоможуть Вашому малюку без допомоги фахівця навчитися вимовляти звук [Р].

Але навіть якщо Вашому малюку вже 5 років і він не вимовляє цей звук - не панікуйте!

Це лише вірний сигнал, що пора проводити щоденні вправи, які допоможуть виправити порушення.

Найвідомішим прикладом помилки вимови є заміна звуку [Р] на Л або [Р ']. Буває дитина ковтає цей звук. Ще рідше зустрічається горлова вимова букви Р.

Такі помилки у вимові Ви зможете легко виправити спеціальними вправами без втручання фахівця.

Давайте розглянемо всі причини, щоб знати як навчити дитину вимовляти Р і зрозуміти яким способом виправити ситуацію:

  1. Вуздечко язика.В ідеалі, ця маленька перетинка під язичком до 6 років повинна бути довжиною до і більше 8мм. Виправити цю причину можна за допомогою індивідуальних, спеціальних вправ або клінічним втручанням - підрізанням в поліклініці. Але, ця процедура сучасними лікарями не вітається. Вони наполягають на спеціальних вправах для вимовляння букви Р.
  2. Неправильна звуковимова свистячих і шиплячих звуків. Якщо Ви відразу не виправили під час вимовляння у дитини заміну одного звуку іншим, то така звичка просто переходить і на інші звуки: [Р, Л]. Тепер малюк сам вибирає, як легше сказати і повторює слова з заміною почутого звуку. Але, якщо замінює не звуком [Л], а якимось іншим, пропускає або проковтує [Р], тоді фахівці фіксують порушення фонематичного сприйняття звуку. Вирішити проблему допоможуть спеціальні вправи.
  3. Фонематический слух. Фахівці вважають, що фонематичний слух у дитини остаточно формується у 5 років. Але, якщо Ви помічаєте, що малюк вже в 2-3 роки не все чує, а при повторенні слова, підміняє або пропускає кілька звуків - терміново зверніться до фахівця. У цьому випадку тільки фахівець може визначити конкретну причину: ураження ЦНС, отит, аденоїди. Тепер головне - якомога раніше виявити дану проблему і почати над нею працювати!
  4. Артикуляційний апарат дитини. Язичок, щічки і губки становлять артикуляційний апарат дитини. А їх недостатній розвиток може заважати правильному звуковимовленню. Причому проблема буває і при занадто напружених м'язах (через гіпертонус), так і при малорухомих (через гипотонус). Вирішити цю проблему допоможуть вправи для вимовляння букви Р.
  5. Проблеми з поведінкою. Безперечно, якщо дитина має будь-які відхилення від норми в поведінці - гіперактивний, тонічно розслаблений або має синдром дефіциту уваги - ці моменти теж потрібно враховувати перед тим, як почати навчити дитину вимовляти Р
  6. Гортанний Р. Цей звук виникає у дитини, коли вона просто лінується.

Пам'ятайте!

Гортанне Р виправляється дуже важко. Мовний звук від горлового відрізнити може тільки фахівець. При цьому ускладнення виникає через те, що доводиться перенавчати правильно вимовляти Р. Тому тільки логопед може вибрати вправи для вимовляння букви Р.

Як поставити звук [Р] без логопедичного втручання

Для проведення розвиваючих занять і вправ з дитиною, Вам необхідно підготувати дзеркало і стіл. Під час роботи дитина повинна сидіти прямо, постійно бачити свій рух рота в дзеркалі. Все як на занятті у професійного логопеда.

Кожне заняття починайте з артикуляційної гімнастики.

мета_артикуляцыйноъ_гымнастики.png

Потім виконайте вправи, які вчать вимовляти Р.

В кінці заняття - вправи на автоматизацію звуку.

Тепер давайте визначимо правильну постановку артикуляційного апарату при вимові букви Р

Щоб перевірити мовні навички у своєї дитини, запропонуйте йому:

1) «прогарчати». Нехай малюк спробує вимовити саме окремий звук, а не слова з цим звуком

ричання_РРРР.png

2) Потім нехай спробує повторити за Вами слова з одиночним звуком Р: ворона, трава, порядок.

Тепер Ви отримали чітке уявлення про мовні уміння свого малюка щодо вимовляння Р:

  • Якщо не виходить «гарчати» - роботи буде багато;
  • Якщо вміє «гарчати», але в словах поки не виходить вимовляти - тренуйтеся на складах ра - ру - ро - ри - ор - ур - ір - ар.

Пам'ятайте!

Вся робота над звуком [Р] повинна проводитися в суворій послідовності за трьома сходами:

окремо вчимо вимовляти сам звук - потім в складах і словах - потім переходите до речень, оповідань і скоромовок.

Не поспішайте перестрибнути сходинку, поки не вийде закріпити одну мовну навичку.

Хоча сама техніка виконання на всіх етапах проста, але швидко і відразу запам’ятати, як правильно вимовляти букву Р - ніколи не вимагайте від своєї дитини.

Така фізіологія: тільки поступово спеціальні вправи допоможуть розвинутися і зміцнитися артикуляційному апарату дитини. Ваше завдання - набратися терпіння і виконувати їх щодня!

Секрет успіху!

Завжди намагайтеся так організувати заняття, щоб для малюка це була весела гра.

весела_гра_в_логопеда_з_мамою.png

На початку заняття щодня виконуйте артикуляційну гімнастику.

Ці легкі вправи проводяться по 10-20 секунд. Вони повинні «розігріти» сам  артикуляційний апарат малюка.

Перші два заняття можна побудувати тільки на цих вправах. Потім протягом дня намагайтеся повторити кілька разів окремі завдання.

Вправи на запуск звуку [Р]

На третьому занятті можете збільшити час заняття і ускладнити вправу «Грибочок».

Головна_огопедична_вправа_Грибочок.png

 

Це головна вправа. Просто ускладнюйте її , підтримуючи язичок нерухомим і промовляючи звук д-д-д. Потім проведіть ватною паличкою під язичком, щоб дитина відчула подразнення.

Нехай навіть, виштовхуючи повітряний струмінь, дитина скаже незрозумілий звук.

Важливо, щоб він відчув і запам'ятав як це: напружений язичок і вібруючий, розслаблений кінчик. А момент, коли язичок заведеться обов'язково настане! Моторчик обов'язково запуститься!

Цю вправу також повторюйте кілька разів протягом дня і поступово переходите до самостійного звуку [Р].

Порада!

Щоб одноманітним повторенням дитина не почала чинити опір, змінюйте сам сюжет заняття: придумуйте різні історії з індичатком або квітковою пелюсткою, які подружилися з Веселим язичком. Намагайтеся постійно озвучувати найменші нові досягнення своєї дитини. Постійно підбадьорюйте її!

Як провести автоматизацію звуку [Р]

Якщо Вашому малюку від 2 до 5 років і він вже вимовляє окремо Р, Вам необхідно набратися терпіння і продовжити терпляче щодня вчити з'єднувати цей звук з іншими звуками.

Цей процес-автоматизації звуку [Р], фахівці вважають найважливішим і відповідальним.

Ось приблизний план просування в порядку збільшення складності:

  1. Сполучайте звук [Р] з голосними і приголосними. Фахівці зазвичай використовують для відпрацювання звуки [Д] і [Т] і склади - дра, дро, дру; - тра, тро, тру. Це можуть бути окремі слова з цими складами або навіть речення.
  2. Приберіть початкові звуки [Д] і [Т]
  3. Відпрацюйте слова в яких зустрічаються склади ра-ро-ру і потім ар-ор-ур.
  4. цей період не поспішайте переходити до більш складних завдань, поки у дитини не вийде повторювати слова з вібрацією.
  5. Вчіться вимовляти слова з Р на початку і  слова, які починаються на «тр».
  6. Опрацюйте слова з Р в середині і в кінці слів.

чистомовка_на_Р.png

Одночасно постарайтеся показати відмінність між звуками [Р] і [Р '] при вимові:

- Коли звук м'який, то язичок сильніше притиснутий до піднебіння і розташований ближче до зубкам; - Коли звук твердий - розслаблений і захований трохи глибше в роті.

Пройшовши всі ці етапи, Ви зможете автоматизувати звук [Р] в мові своєї дитини в домашніх умовах.

Пам'ятайте!

Фахівці помітили, що автоматизація кожного звуку відбувається в певний термін: відразу автоматизуються свистячі звуки, потім шиплячі і тільки потім звук [Р].

Безперечно, величезним поштовхом у розвитку мови і формуванні правильної дикції є вивчення букв. Тому до 6 років фахівці не призначають додаткове лікування і не вдаються до складних тренувань.

Якщо Ви щодня будете проводити спеціальні вправи, тоді всі проблеми обов'язково вирішуватися без участі фахівців за кілька днів або місяців.

Постійно близько показуйте малюкові, як Ви вимовляєте цей звук. І ніколи не залякуйте ніякими  майбутніми труднощами в спілкуванні. Адже Ви готові з ними боротися? Тоді вперед - до великої Перемоги!

Памятайте!

Якщо Ви помічаєте серйозні проблеми у дитини від 2 до 4 років - тоді тільки індивідуальна консультація фахівця здатна допомогти вирішити проблему з вимовлянням звуку [Р] і підказати Вам, як правильно навчити дитину вимовляти букву Р.

Оцініть матеріал
(1 Голосувати)

Залишити коментар