З найперших днів народження кожній дитині треба засвоїти величезний запас знань, розвинути пам'ять, увагу, сприйняття, уяву і різні інші розумові операції. Усі ці процеси запускаються усередині головного мозку дитини тільки через мову і спілкування.Тому батькам маленької людини неможна про це забувати ні на хвилину. Розглянемо як відбувається розвиток мови у дітей по періодах.

Зміст:

  1. Ранній розвиток мови
  2. Розвиток мови у дитини від 1 до 2 років
  3. Мовні уміння в 3 роки
  4. Розвиток мови у дитини від 3 до 5 років
  5. Мовна готовність дитини до школи

 

Ранній розвиток мови

Вже з перших днів, навіть просто пасивно слухаючи, дитина повністю поглинає усю інформацію навколо себе. Доведено, що в  перший місяць, коли малюк кричить, чхає, вимовляє  якісь  звуки,  навіть коли просто плаче  - будь-яка  рефлекторна реакція  з мімікою, жестами, різними маніпуляціями закладає основу майбутньої мовної діяльності вперед на два роки.

Одночасно з мовним розвитком треба проводити  різні  масажі рук, пальчикові ігри.

Ученими доведено, що різноманітні  рухові імпульси від пальців рук роблять плідний  вплив на формування "мовних" зон, а надалі позитивно впливають в цілому на усю кору головного мозку дитини. Тому батькам треба постійно пам'ятати, що розвиток пальчиків і ручок  безпосередньо пов'язаний з розвитком мислення.

2_kartinka_kroshechnye_ruchki.jpg

Це допоможе Вашому малюкові добре говорити, полегшить  підготовку  руки до письма.

На другому  місяці  дитина починає  гукать, радісно повискувати, намагається виразити інтонацією свій гнів або протест. На 2-3 місяці життя виникають звуки  гулєнія  для пожвавлення спілкування, реакція  сміху і плачу. Далі мова малюка  оновлюється  звуками, які він намагається вимовляти  інтоновано і протяжне.

Чотиримісячна  дитина  старається  тривалим  гулєнієм передати  свої функціональні стани. У віці  5 місяців  малюк  вже намагається виразити  різну  інтонацію  під час гуління. Він починає прислухатися  до самого собе під час скрику і лепету, починає  самоподражати.

Чистий лепет з ритмічним малюнком мови можна почути від малюка після 5 місяців. З такою дитиною треба  проводити  щодня різні веселі ритмічні мовні рухи  для розвитку слухового сприйняття.

3__kartinka_mamina_paljchikovaya_zaryadka.jpg

Після 6 місяців, коли малюк  навчиться сидіти необхідно вводити невеликі заняття з 15-20 хвилин для розвитку дрібної моторики і учити малюка:

  • малювати пальчиками (пальчиковими фарбами)
  • ліпити, шнурувати 
  • намотувати нитки, нанизувати різні предмети
  • складати пазли, збирати мозаїку, великий конструктор
  • перебирати і пересипати різні  сипкі матеріали
  • розв'язувати і зав'язувати, застібати і розстібати кнопки, гудзики, блискавки, липучки 
  • групувати дрібні предмети  за різними ознаками одночасно.

 

Развитие_мелкой_моторики_у_малыша.jpg

З цього віку малюкові цікаво диіитися ляльковий пальчиковий театр.

Пальчиковый_театр.jpg

Усі ці щоденні дії дорослий  повинен  намагатися  промовляти, промовляючи  вірші, забавлянки, примовки.

У дитини з 7 місяців з'являється перше псевдослово. Воно не має відношення до певного предмета, а лише служить для вираження особистих  потреб самого малюка.

Коли малюкові виповниться  8 місяців, завдяки  постійному  живому  спілкуванню,  він  вже  починає розуміти декілька  слів  дорослої людини, може дізнаватися голос  близьких  людей, починає реагувати на своє ім'я, намагається прислухатися до мови дорослих і уважно спостерігає за їх артикуляцією,  сам може знайти поглядом потрібний предмет або вказав  погляд на він.

Мова  дев'ятимісячного  малюка вже досить розвинена.  Він намагається  сам  вимовляти  короткі висловлювання, а також  із задоволенням  повторює слова за  дорослим. До 10-12 місяців  дитина вчиться володіти  інтонацією, ритмом, мелодикою мови, вчиться вимовляти  цілеспрямовано різні мовні звуки.

Далі звуковий розвиток мови дитини призупиняється на 3-4 місяці, проте  кількість  слів в його словниковому запасі безперервно росте.  Так поступово мова малюка  набуває словесної форми.

У 1 рік дитина вже може говорити і розуміти до 30 слів.

Розвиток мови у дитини від 1 до 2 років

До 1,5 року в житті дитини відбувається активне формування зв'язку між діями і предметами. У цей період головне завдання дорослого при виконанні будь-яких дій усі рухи з малюком промовляти.

6_kartinka__alo-alo.jpg

Від 1р. 3 міс.  до 1р. 6 міс. словниковий запас дитини перестає рости. Тут малюк вчиться розуміти  складову структуру  слів і ритмічно інтонувати, освоює однослівні речення. 

Від  1р. 6 міс. до 2 років відбувається швидке  зростання словникового запасу дитини.

Малюк намагається вимовити  дво- і трискладові слова, а коли він вільно володіє 50-80 словами, тоді вже в його мові з'являються перші фрази.

До 2 років  мовний запас дитини має  250-300 слів.

 

Мовні уміння в 3 роки

Період від 2 років до 2лет і 2 міс. в мові  дитини  дуже цікавий тим, що приходить час словотворения, з'являються  цілі пропозиції, нові слова. Малюк  в цей період активно передає почуте, сам пробує описати предмет, людину, дії, намагається виразити своє переживання, емоцію.

Сильний стрибок в розвитку мови дитини відбувається в період від 2г.3 місяців  до 3 років - дитина вчиться самостійно будувати  речення з 3-4 слів, називаючи  свої  дії.

Ще один дуже важливий момент цього періоду  - малюк   починає  розмовляти з улюбленою іграшкою, вчиться спілкуватися з іншими дітьми, поступово включається в гру.

7_kartinka_pervaya_igra.jpg

Але спілкування з дорослими  ще залишається найголовнішим!

Важливе досягнення  цього періоду : вже можна спробувати згадати  з дитиною  знайомі йому події з минулого. Після 2,5 років дитина може вже розуміти сенс розповіді дорослого без особистого досвіду, але якщо вона має знайомі елементи.

До 3 років дитина вже може давати повні відповіді з рухом, діями. Його мова поступово  стає пов'язаною, а поведінка починає  підкоряється вимогам дорослого. 

Розвитокмовиудитинивід 3 до 5 років

Період  розвитку мови від 3 до 5 років нічим не поступається попереднім періодам - словниковий запас малюка продовжує також активно розширюватися, тобто поповнюється приблизно щомісячно на 100 слів. 

Ученими підраховано, що  доросла людина в повсякденному спілкуванні використовує  приблизно 3-4 тисячі слів. Так от підраховано, що  трирічна  дитина вже може використати  1,5 - 2 тисячі слів, хоча  ще подекуди пропускає або замінює звуки, переставляє склади і навіть скорочує слова. 

Усі події дитина співвідносить з теперішнім часом, про минуле і майбутнє часу міркує доки  важко. Так само важко їй  ще розділяти слова на частини, встановлювати послідовність звуків в слові.

Дитина від 4 до 5 років  намагається розібратися в абстрактних поняттях: щастя, любов, справедливість, ніжність. Постійно намагається розібратися в значеннях слів, їх походженні. 

Тому виникає маса питань і батьки мають бути до цього готові!

8_kartinka_voprosy_vgolove_rebenka.png

До кінця цього вікового періоду п'ятирічна дитина вже може точно означати минуле і майбутнє, вчиться переказувати казки, описувати картинки.  А головне  - вона  може особливо швидко запам'ятовувати букви і також легко навчитися  їх читати.

Мовнаготовністьдитинидошколи

Період від 6 до 7 років для дитини  найвідповідальніший. Активно продовжує розширюватися  і збагачуватися його словниковий запас, з'являються слова-узагальнення, систематизуються раніше отримані знання.

Дитина може  читати, складати слова із звуків, знаходити заданий звук у слові. У цей період, можливо,  у дитини  з'являються проблеми зорово-просторового характеру:

  • плутає праву і ліву сторони;
  • дзеркально зображує букви;
  • намагається писати, читати і вирішувати приклади справа наліво;
  • важко розуміє просторові стосунки;
  • є порушення звукопромовлянні.

Пам'ятайте, що ці  проблеми вирішуються за допомогою розвитку дрібної (пальчиковою) моторики. Як це не парадоксально, але розвиваючи руку, відбувається розвиток мозку. 

Для подальшого успішного навчання в школі  дитині необхідно навчитися:

  • переказувати емоційно невеликі оповідання;
  • раскладывать картинки по порядку дотримання сюжету казки;
  • складати будувати  розповідь на задану тему;
  • описувати картинку;
  • самостійно вигадувати казку або невелику розповідь. 

Без активної допомоги і підтримки батьків самій дитині дуже складно осягнути усі тонкощі розвитку мови.  Тому найголовніше і первинне завдання батьків - допомогти  своїй  дитині в освоєнні усіх мовних навичок для повнішого пізнання світу.

 

Оцініть матеріал
(2 голосів)

Залишити коментар