Ви помітили, що усі діти між собою абсолютно різні, що кожен з них абсолютно по різному сприймає різну інформацію? До кожного потрібний свій особливий, індивідуальний підхід, а значить для кожного потрібна своя методика навчання читанню.

1_devochka_chitaet_s_roditelyami.jpg

Зміст:

  1. Способи навчання читанню
  2. Всесвітньовідомі методики навчання читанню
  3. Сучасні напрями в навчанні читанню

Ці очевидні факти і для вихователів і для учителів,працюючих з малюками, підштовхнули до пошку індивідуальних підходів. Тому у світі розробленавеличезна кількість абсолютно неповторних методик.

У кожної з них є тільки одна загальна частина - основа на якій базується надалі увесь шлях навчання читанню - вона розрахована на маленьку дитину.

Способи навчання читанню

Перша група

Результат -миттєвий. Це відбувається коли дитині показують цілі слова, написання яких малюк повинен тільки запам'ятати. Тут усе навантаження йде на зорову і слухову пам'ять дитини. Яскравим прикладом цієї групи може бути методика Глена Домана.

Друга група

Вимагає більшої витрати часу. Тут дитині показують склади і він повинен їх завчити. У цій групі навантаження дається на образну, словесно-логічну і емоційну пам'ять малюка. Для прикладу можна назвати методику Миколи Зайцева.

Третя група

Вимагає спостережливості і терпіння, як від дорослого, такі від дитини. Вибираючи цей шлях, Вам необхідно буде навчити чути звук в слові і потім уміти співвіднести його з потрібною буквою, що надалі дасть ще і грамотність у письмі.

У цій групі головне навантаження дається на словесно-логічну образну і сенсорну пам'ять. Прикладом служить методика Наталії Жукової.

Четверта група

Відома практично кожному з нас з дитинства, коли нам спочатку показували букву, давали їй назву, а потім училиїї складати з іншими буквами. Це аналітико-синтетичний підхід.

Згадайте як було в школі: "эм" і "а" - отримаємо"ма". Тут застосовується методи системи Эльконина-Давыдова з розрахунком на дитину, яка вже може аналізувати отриману інформацію.

Всесвітньо відомі методики навчання читанню

Людина постійно удосконалює вже доведені і перевірені часом методики. Народна мудрість не даремно помітила"Усе нове - це добре забуте старе". Але є методики які пам'ятають і цінують. Вони складають основу навчання читанню.

Методика Марії Монтессорі (1870-1952) хоча і була розроблена в минулому столітті в Італії, але дуже актуальна і у наш час. Вона не пред'являє ніяких вікових вимог до дитини і грунтується на розумінні самого світу дитини.

3_m_montessori_uchit_chitatj.jpeg

Зі своїх спостережень Марія Монтессорі зробила висновок, що дитині легше і простіше спочатку намалювати букву (причому прописну, а не друкарську), а потім навчитися її читати. Алгоритм навчання читанню по Монтессори складається з наступних етапів:

1. Підготовка руки - штрихування і обведення букви.

Усі діти люблять створювати різні лінії і із захопленням можуть тривалий час займатися цією роботою.

2. Тактильний етап

Дозволяє кожній дитині помацати і відчути букву і дає малюкові сенсорне уявлення.

3.Складання слів

Починається відразу, як тільки малюкові стануть відомі 3-4 букви і далі доставляються букви з рухливого алфавіту.

4. Написання слів

Відбувається у кожного по своєму:

  • є діти, яким спочатку подобається просто обмацувати букви, складати слова і коли це вже виконується легко ішвидко, переходять до письма слів, а далі читання.
  • є діти, яким більше подобається просто писати букви і слова. У них (за словами М.Монтессорі) народжується манія письма.

Всі діти в монтессорі-садку спочатку пишуть прописними буквами, а тільки потім, коли чітко знатимуть букву, переходять до написання друкарських.

5. Читання

Разом з розвитком навички письма йде формування навички читання. Дитина, яка склала слово з рухливої азбуки відразу починає його читати, а потім складає навіть цілі речення.

Методика Монтессорі повністю спрямована на розвиток аналітичного мислення і логіки у дитині, вчить відразу читати самостійно і про себе, але більше підходить для роботи з групою дітей в дитячому саду через необхідність при роботі використовувати велику кількість різноманітних неповторних посібників і матеріалів.

Методика Глена Домана (1919-2013) була розроблена в США.

4glen_doman_s_detjmi.jpg

Її можна застосовувати практично з дітьми від 1 року.

Вона сприяє:

  • інтенсивному і інтелектуальному розвитку дитини
  • розвиває дивовижну пам'ять, високу швидкість мислення
  • створює постійний активний інтерес до навчання.

Зайняття проходить щодня, тривалістю декілька хвилин, але не частіше за одне заняття за 30 хвилин. Малюка вчать читати цілими словами, а роль дорослого тільки швидко показувати і озвучувати спеціальні картки. Навіть мама може бути першим вчителем!

Фахівці стверджують, що розвиток дитини за такою схемою дозволяє йому випереджати своїм однолітків, а навичка читання буде помітна після 6-12 місяців навчання.

Методика Миколи Олександровича Зайцева (1939-1965 ) була розроблена в СРСР.5_nikolay_zaycev.jpg

Вона розрахована на навчання дитини читанню від двох років і грунтується на навчанні читанню по складах. Причому усі склади розгруповані в групи і зібрані в окремі кубики.

Результат роботи з дошкільнятами можнапобачити навіть після декілька півгодинного зайняття, діти 6-7 років починають читати на другому - третьому зайнятті.

Для закріплення отриманих знань розроблені різні ігри з кубиками у вільний від зайняття час. 

Сучасні напрями в навчанні читанню

У області навчання читанню дитини до всесвітньо відомих імен заслужених педагогів постійно додаються нові і нові прізвища. Багато в чому це заслуга нашого комп'ютерного часу. Зараз будь-який малюк вже з першими кроками легко освоює досить великий об'єм складної інформації.

У світ прийшли нові діти з новими потребами, але із старими можливостями. Неможливо завантажити в дитину усю азбуку за короткий проміжок часу - йому обов'язково треба ще не лише познайомитися, але і звикнути до нової інформації, навчитися її застосовувати, будувати різні логічні ланцюжки.

Адже жодна дитина на Землі не народилася таким, що говорить, а тільки поступово кожен стає на ноги, вбираючи знання з навколишнього світу.

  • Методика навчання читанню Вячеслава Воскобовича

Metodika_obucheniya_chteniyu._Voskobovich-min_1289x859.jpg

Хоча сам автор за освітою інженер-фізик, але створив більше 40 розвиваючих посібників для маленьких дітей. Розроблений ним гра-посібник "Складушки" допомагає дитині самій створити містечко Складинськ.

Усе навчання будується на складанні і проспівуванні складів. Дитині треба тільки навчитися правильно показувати потрібний склад, уміти скласти з ним слово. Цей метод добре застосовувати в групах по 5-7 чоловік із закріпленням знань по загальній таблиці.

Автор довів, що використовуючи його методику 2 рази в тиждень по 30 хвилин, можна навчити читати трирічного малюка за 5-6 місяців, а шестирічного за місяць.

Єдина обов'язкова умова: тільки треба купити іграшки і книгу Воскобовича. Потім уважно вивчити його підказки, де він детально описав всілякі ігри з прикладами з практики.

  • Методика навчання читанню Євгенія Чаплыгина ґрунтується на його розробці кубиків "Читаю легко" методом складання букв.

Обучение_чтению._Чаплыгин.jpg

Автор за освітою педагог і батько трьох дітей гарантує результат вже з першого заняття. Свою методику він пропонує використати при навчаннідітей від 3 років. Причому для роботи зовсім не важливий рівень підготовки дорослого, а досить тільки вивчити "Книжку - шпаргалку" для батьків.

Увесь секрет кубиків в їх динамічному з'єднанні. Повертаючи кубики, дитина сама створює нові слова і, граючи, запам'ятовує букви в складах.

На додаток до кубиків є можливість в "Книжці-шпаргалці" самій дитині намалювати картинки до вивчених літер.

  • Методика навчання читанню Олени Бахтиной будується від живих букв і далі методом складання букв.

Методика_обучения_чтению_Елены_Бахтиной.jpg

За освітою вона учений-фізик і керівник "Школи-геніїв" своєю методикою довела, що, кожній дитині треба тільки допомогти скласти свій неповторний образ кожної букви інавчити грати з ними.

Для цього із дитиною спочатку вивчаються силуети букв і ці образи зв'язуються з потрібним звуком:

  • Ч - схожа на чашку
  • П - взута в черевики і до неї додаємо вірш: "Папа Прийшов і Подарунки Приніс"! і так з усіма буквами.

Далі з'єднуються склади і обов’язково повторюються 70 раз на день: "Н" і " А" – разом «НА». Автор гарантує батькам навіть у 2-річних дітей результат вже через тиждень, а освоєння навички читання всього за 3-4 місяці. Дитина все добре запам'ятовує і починає самостійно читати.

Шановні батьки! Вибирайте свій спосіб навчання читанню, придумуйте нові методики!

9_volshebnaya_kniga.jpg

Вкладіть в неї море любові і океан терпіння і у Вас обов'язково все вийде. Не забувайте, що усі серйозні проблеми з читанням завжди допоможуть вирішити веселі ігри.

 

 

Оцініть матеріал
(1 Голосувати)

Залишити коментар