Прочитавши цю статтю Ви дізнаєтеся як допомогти дитині від 5 до 9 років подолати труднощі у навчанні читанню, познайомитеся з кращими напрацюваннями фахівців і зможете легко самостійно організувати навчання правильного і швидкого читання для своєї дитини без зайвих підказок

Зміст

Чим можуть бути викликані можливі труднощі з читанням у дитини

Кожна доросла людина може згадати свою історію про те, як її навчили читати. Комусь це пояснили доступно і зрозуміло, потім читати стало цікаво самому.
А комусь не пощастило з учителем і він згадає свої муки. Когось вчила мама, когось бабуся, а хтось дізнався перші літери в дитячому садку або навіть у школі.
Наше дитинство залишилося вже в спогадах.Тепер у вас на очах непомітно підріс ваш малюк і ось він вже сам вчиться читати. Тому що в школі без читання неможливо навчитися нічому.

школа_учебники_ребенок.jpg

Всім відомо, що читання не тільки розвиває мову, але й сприяє подальшому успішному навчанню, АЛЕ все частіше і частіше батьки і вчителі зауважують, що сучасна дитина не любить і не вміє читати.
Пам'ятайте!
Проблема швидкого читання росте разом з дитиною і якщо Ви не втрутилися в ситуацію, сам дитина не зможе з нею впоратися.
Проблема ховається в техніці читання. Буває так, що навіть коли Ви змушуєте свого школяра сидіти над книгою щодня і він дуже старається, але в результаті швидко читати у нього все одно не виходить.

ученик.jpg

Зупиніться! Проаналізуйте в якому місці виникають труднощі і розберіть їх на дрібні частини. А потім потихеньку разом з дитиною рухайтеся вперед.
Вченими доведено, що на процес навчання дитини читання впливають кілька факторів:

  1. Зовнішні – екологія, стрес, неадекватні вимоги з боку дорослих
  2. Змішані-хворобливість самої дитини, ліворукість, повільність, гіперактивність
  3. Внутрішні – генетика, порушення нейро-сенсорного розвитку

Ці фактори можуть проявлятися окремо, а можуть впливати на дитину в комплексі.

tgdrrre.jpg

Пам'ятайте!
Щоб навчити дитину читати обов'язково необхідно враховувати вплив кожного фактора
Можливо, для успішної роботи з дитиною з навчання читання Вам сподобаються ці поради:

  1. Ваші заняття повинні бути щоденними
  2. З дошкільником по 10 хвилин. Якщо займаєтеся з учнем, робіть обов'язково перерви кожні 15 хвилин
  3. З втомленим малюком-не можна проводити ніякі заняття!
  4. Повільного-не можна підганяти і обмежувати в часі тому, що йому важко швидко перемикатися з одного виду діяльності на інший
  5. При спілкуванні з гіперактивною - завжди всі завдання пояснюйте неквапливо і чітко, тільки коли бачите, що дитина готова Вас вислухати – «очі в очі». Не допускайте грубості в спілкуванні з ним! На кожному етапі роботи постійно підтримуйте його.

Пам'ятайте!
Психологами встановлено, що під час читання дитина має об'єднати три складові в єдине ціле: побачити букву-склад-слово, проаналізувати їх і автоматизувати злиття складів у слова, а слів у пропозиції.
Розберемо тепер кожну складову навички читання.
1. Побачити. Вчені називають цей процес – Аналітичний
Перед дитиною стоїть трирівневе завдання:
На початковому рівні - дізнатися букву
На середньому рівні - запам'ятати і вміти з'єднати її з іншими літерами, дізнатися склад
На високому рівні - з'єднати слово
2. Проаналізувати. Наукове визначення – Синтетичний
У нього входить два процеси-сприйняти інформацію і усвідомити її цілісність.
Зрозуміти, що Ваша дитина пройшла цей етап Ви можете коли при читанні слів дитина буде ставити правильні наголоси, а при читанні пропозицій – використовувати інтонацію.
3. Автоматизувати.
Показником вищого рівня є усвідомлення дитиною прочитаного.
Пам'ятайте!
Чіткої межі між цими складовими немає. На перехідному етапі дитина може просте завдання виконувати швидко, а завдання складніше – повільніше.

1501642816.jpg

Фахівцями доведено, що саме від швидкості з'єднання технічних навичок з самим процесом розуміння слів залежить досконала техніка читання.
Пам'ятайте!
Низька техніка читання веде у швидкої стомлюваності і знижує інтерес до читання.
Чому з цим не справляється школа?
Можливо, Вам буде цікаво дізнатися, що на уроках в школі кожен учитель намагається виробити смислове читання. Воно необхідне для подальшого успішного навчання учнів з усіх предметів. Ця задача вирішується щодня, але при цьому порушуються природні психологічні процеси автоматизації технічних навичок читання.
Ось так складені сучасні підручники і тому саме батьки можуть допомогти своєму школяру виробити досконалу техніку читання.
Підсумок:
Ваша підтримка і активна участь дитині не просто дуже потрібні, а вкрай необхідні якщо:
- він неправильно читає слова, пропускає, переставляє або замінює букви і склади
- повільно читає
- не розуміє сенс прочитаного слова, речення, тексту
- ігнорує розділові знаки, смислові паузи
- не любить читати

Система індивідуальних практичних вправ для подолання затримок при навчанні читанню

Всі вправи проводяться на кожному занятті в комплексі. Залежно від того, на якому рівні розвинений навик читання у вашої дитини, вибирайте які йому потрібні вправи з кожної групи відповідно до нього.
1. Для формування свідомості читання

на початковому рівні – логічні завдання з буквами
середньому - складання слів
високому – робота з текстом
2. Для формування правильності читання
на початковому рівні –вправи спрямовані на формування пам'яті та уваги
середньому – вправи зі словами
високому – вправи зі словниковим блоком
3. Для формування швидкості читання
на початковому рівні – вправи для розширення поля зору
корисно для всіх – вправи для активізації органів мови

4. Для формування виразного читання
для всіх рівнів -читання в обличчях і за ролями
Зверніть Вашу увагу на те, що швидкість читання повинна розвиватися одночасно разом з свідомістю, правильністю і виразністю.
Правильне читання і осмислення прочитаного неодмінно приведуть до підвищення швидкості сприйняття тексту дитиною.
Підсумок!
Не квапте дитину-поважайте її індивідуальність! Переходите на наступний рівень тільки коли всі вправи будуть виконуватися легко.

Відповіді на часто виникаючі питання

Сам процес навчання читанню це дуже серйозна і відповідальна робота, яка вимагає терпіння і систематичності, як від дорослого, так і від дитини. Сучасна шкільна програма позначила високі вимоги і тут все залежить від того, скільки слів в хвилину повинен вміти прочитати учень. І тому кожен учитель рад коли вже учень вміє читати. І батьки також спокійні, коли їх дитина пройшла повну підготовку до школи і вже сама вміє читати.

1_maljchik_sredi_knig.jpg

Для навчання читанню розроблені різноманітні методики навчання читанню.
Проте і самі батьки теж можуть самостійно навчити своюдитину читати. Тут тільки дуже треба чітко знати правильні відповіді на декілька питань:

Коли можна починати учити дитину читати?

Чим раніше, тим краще. І як тільки Ваш малюк навчиться чисто вимовляти усі звуки, можна сміливо починатиз найомити його з буквами, використовуючи різні методики навчання читанню і підготувавши спочатку з допоміжні матеріали.

2_malysh_so_slovo_mama.jpg

Як знайомити дитину з буквами?

Обов'язково тільки в грі – щоденно розучувати вірші, пісеньки про букви, використовуючи всілякі дидактичні матеріали(картинки, ігри) і весь навколишній світ.

3mama_pokazyvaet_aa.jpg

Як правильно навчити дитину читати?


Ця робота проводиться у декілька етапів:

І етап. Починати треба від самих легких звуків [А],[О],[У],[І],[Е],[и] - це голосні звуки. З ними можна:

  • вивчити пісеньки, вірші;
  • викладати силует з будь-яких дрібних предметів;
  • малювати саму друковану букву;
  • знати слова, які починаються на цю букву.

Така робота під силу навіть трирічному малюкові.

4devochka_v_rozovoy_koftochke_s_mamoy.jpg

ІІ етап. Далі за такою ж схемою знайомимо малюка з буквами М, Л, Н, З, Д, Р, називаючи їх тільки як чуються чисті звуки: тверді- [М],[Л],[Н],[З],[Д],[Р] і м'які [М'],[Л'],[Н'],[З'],[Д'],[Р'] . Це перші приголосні звуки, які легко може запам'ятати чотирирічний малюк. У цей період можливо почати вчити читати по складах.

5_maljchik_chitaet_slogi.jpeg

ІІІ етап. Додатково ускладнюємо роботу:

  • позначаємо голосні звуки фішкою з [*], а приголосні звуки [-] тверді і [=] м'які;
  • вчимося викладати слова за допомогою цих фішок іучимо далі за букви.

Для цієї роботи вже потрібні помічники - ігри і книги.

6_v_sirenevom_mama_s_dochkoy_chitayut.jpg

Виберіть Ваш Буквар! І пограйте в ігри з буквами-онлайн. Цю роботу можна проводити з 5 - 6 літнім дошкільником.

Далі, вивчаючи по сторіночці Буквар, не забувайте повторювати вже вивченні букви і постійно підтримуйте інтерес і бажання у дитини вчити нові букви .

Як організувати зайняття вдома?

Кожне заняття з навчання читанню повинні тривати небільше 15-20 хвилин і проводитися 2- 3 рази в тиждень з малюком до 4 років, а якщо дитині більше 4 років – тоді тільки можна трохи збільшити час зайняття: 20-25 хвилин.

7_domashnie_zanyatiya_po_chteniyu.jpg

Як навчити дитину читати швидко?

Після вивчення голосних звуків поступово додаються знання про приголосні і починаємо складати перші склади. Потім збираються таблиці складів, які можна і потрібно навчити читати швидко.

8-2skladova_tablicya.png

Як навчити читати першокласника?

Щодня виконувати з дитиною домашнє завдання і повторювати раніше вивчені букви. Постійно (і увечері перед сном, і уранці перед школою) читати таблиці складів.

9chitaem_vmeste.jpg

Проявляючи терпіння і фантазію, Ви обов'язково зможете досягнути відмінних результатів!Проявляючи терпіння і фантазію, Ви обов'язково зможете досягнути відмінних результатів!

Оцініть матеріал
(5 голосів)

Залишити коментар